Pendekatan Bermain Sambil Belajar
Kaedah
bermain adalah kaedah pembelajaran yang mendekatkan diri pelajar kepada
pengalaman sebenar secara langsung, terutama apabila mengajar konsep
atau kemahiran. Apabila digunakan secara berkesan boleh menambah respon
murid dan kepekaan kepada perasaan orang lain, iaitu murid tidak akan
dapat memahami atau mengaplikasikan prinsip yang dipelajari dengan
berkesan dan bermakna kecuali diberi peluang menyaksikan sendiri situasi
sebenar dan menilai hasil aplikasi mereka dalam situasi bermasalah.
Murid berpeluang dan boleh mempertingkat kebolehan empati, menambah
kepekaan proses interaksi dan memiliki kebolehan menganalisis situasi
secara objektif. Kaedah bermain sambil belajar merupakan situasi yang
dilakukan secara spontan dengan arahan dan bahannya diambil daripada
kisah benar. Untuk kaedah ini digunakan dengan berkesan, beberapa proses
asas harus diikuti iaitu:
Pengenalan dan Kesediaan Murid
Murid
berada dalam keadaan baik untuk belajar apabila mendapati reaksinya
terhadap situasi sebelum ini tidak memuaskan. Maka dengan ini murid akan
bermotivasi untuk mencuba cara yang baru. Contohnya membentangkan
situasi bermasalah dengan beberapa cara bereaksi terhadapnya dan murid
memilih cara bereaksi jika dia terlibat dalam situasi itu. Lepas itu
murid dikehendaki menunjukkan empati atau yang boleh membina perasaan
empati. Misalnya, jika rakan kamu cedera selepas menggunakan alatan
tajam, apakah yang perlu kamu lakukan dan bagaimana kamu menunjukkan
tanda simpati dan cara membantunya.
Mendefinisikan Situasi dan Peranan
Situasi
dibentuk oleh murid dengan bimbingan guru. Namun dalam pendidikan khas,
guru haruslah membentuk situasi dan memberi arahan yang lebih jelas
supaya murid lebih memahami situasi serta dengan bimbingan berterusan.
Selepas pemilihan murid-murid yang terlibat, maka mereka akan melakukan
lakonan itu. Guru haruslah membantu murid mendapatkan pengertian tentang
masalah dan berasa selesa dalam peranannya.
Menyediakan Kelas untuk Pemerhatian dan Analisis
Fasa
ini melibatkan mengorientasikan murid yang memerhati supaya mereka tahu
tanggungjawab mereka dan akan melibatkan diri secara aktif dalam
pengalaman pembelajaran. Kemudian murid diminta memberi pendapat tentang
isu yang dilakonkan.
Bimbingan
Guru
membimbing murid khas dalam lakonan yang ditentukan. Murid melakonkan
watak contohnya pekebun sayur di kebun sayurnya yang menghadapi masalah
dimusnahkan oleh haiwan ternakan. Pelajar dibimbing melakonkan setiap
watak, pekebun, tuan punya kebun, tuan punya haiwan dan watak lain.
Analisis dan Perbincangan
Pada
peringkat ini, guru dan murid membuat analisis dan perbincangan tentang
keseluruhan tema yang dilakonkan dan mengeluarkan daya kreativiti
penyelesaian masalah secara spontan. Guru dan murid akan bersoal jawab
tentangnya.
Post ini mengajar cara melakukan pedagogi bermain iaitu belajar sambil bermain di dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Ibubapa ataupun guru tadika boleh merujuk kepadanya.
ReplyDelete