Perancangan Mengajar Di Taska
Ramai yang beranggapan pendidik kanak-kanak tatih di taska tidak perlu membuat merancang pengajaran. Begitu juga mereka yang beranggapan inisiatif pembelajaran datangnya daripada kanak-kanak tatih maka rancangan pengajaran tidak perlu disediakan. Pendidik kanak-kanak tatih yang berkesan pastinya merancang pengajaran.
Perancangan pengajaran untuk kanak-kanak tatih dirancang berdasarkan perkara berikut:
~ Merancang berdasarkan kepada pemerhatian tahap perkembangan.
~ Perancangan mengambilkira sesuatu gaya pembelajaran (learning style) kanak-kanak tatih, corak interaksi dengan bahan, pergerakan kepada aktiviti lain, berbalik kepada pengulangan pengalaman.
~Merancang berdasarkan kepada minat.
~Merancang kurikulum pendekatan projek untuk membolehkan kanak-kanak tatih membuat hubungan antara pengalaman yang berlainan.
~Membuat catatan pada helaian kertas panduan rancangan mengajar untuk kelas.
Guru prasekolah harus merancang proses pengajaran dan pembelajaran berdasarkan pengetahuan sedia ada kanak, stail belajar, minat dan sebagainya supaya dapat menarik minat kanak-kanak untuk belajar dan dapat menerima ilmu pengetahuan dengan lancar.
ReplyDelete